3 KUNSTNERE deler glimt fra hver deres individuelle praksis-undersøgelse
Deltagelse i eventet er GRATIS, men reserver venligst en billet, da der er begrænset pladser. Du kan booke din billet her:
Over 4 uger arbejder kunstnerne Beck Heiberg, Phyllis Akinyi og Abdul Dube SIDE OM SIDE i det samme studio. Med FOKUS på hver deres individuelle undersøgelse giver de plads til også at lade arbejdet krydsbestøve og INSPIRERE af deres kollegaer.
Til denne AN HOUR WITH har du muligheden for at få et indblik i hver deres undersøgelse.
The written body. Med inspiration fra dansepesten undersøger koreograf og performer Beck Heiberg, hvordan det skrevne og det performede sprog kan udvikles ud fra et koreografisk blik.
Gennem en dybdegående proces, vil tilgår han det skrevne ord ud fra koreografiske principper. Med udgangspunkt i den historiske begivenhed “Dansepesten”, inviterer han først sig selv til at skrive sig ind i en ekstase og senere i en udmattelse. Han inviterer sine kollegaer til at skrive sammen med ham i en fælles dans, hvor der i misforståelser, egenrådighed eller fælles æstetiske valg bliver formet en tekst, der skal performes. Spørgsmålet om hvordan man performer en tekst skal i denne research uddybes og undersøges, igennem forskellige formater, hvor teksten informerer den performende krop, hænger som et bagtæppe, tales ud i fragmenter, eller som VoiceOver.
Beck rådfører sig igennem processen med filosof og forfatter Angelica Stathopoulos, samt modtager rådgivning fra Luka Holmegaard. Beck skriver under sit residency videre på materiale som han har skabt sammen med koreograf Sigrid Stigsdatter under EVES#8 produceret af Dance Cooperative.
Flamenco & Fugitivity. Spirituel rejse gennem fysiske gentagelser.
Phyllis Akinyi genbesøger i dette residency sit arbejde G.R.I.E.F. fra 2021, som udforsker rytme, trance og flamenco som sammenvævede elementer. I genbesøget tilføjer Phyllis ideer om "flygtighed", og undersøger hvor flamenco kompasset (rytmestruktur) kan anvendes som en teknologi til en flygtig praksis.
Phyllis finder resonans i Fred Motens artikulation(er) om flygtighed som “complicated temporal and spatial anomalies; both before and after, and not confined to the limits of one’s own body ... [Fugitivity is] something that is shared, a communal force, a process of self accomplishment and also of self-disruption, interruption.”1
Phyllis vil slutte året af med at performe G.R.I.E.F. i studiet på Thoravej 29, 3 dage af hver 3 timer – hvor hun arbejder med magiske tal, for at afslutte "9" året i numerologi og slangens år i kinesisk kosmologi. Afsked og transformation er kernen i begge kosmologier, såvel som i hendes kunstneriske praksis, og hun finder det organisk at facilitere et rum for research-by-doing, alene og i samvær med andre, hvor man giver slip, mens man bliver holdt.
1 Moten, Fred. "Poetic Narratives of Black Fugitivity." Boston Ujima Project, Youtube [Video]. 25 April 2024. https://youtu.be/_noVUt3g68Y?si=1yPQbxpuwoB0MMlt
HUMUS: Tilling the Soil for Cooperative Futures an investigation into biomimetic scafolding for Artistic & Cultural Work
I sit IN DEPTH residency vil Abdul Dube skabe et rum, hvor han kan afprøve og konsolidere de seneste års erfaringer. Med et ønske om at skabe parallelle læringsscenarier og radikale pædagogikker vil Abdul undersøge, hvordan trans- og queerpersoner har holdt sig i live ved at lære og aflære.
Hvordan opretholder vi en kontinuerlig læringskultur omkring os, så vi ikke holder op med at bekymre os i tider med folkedrab? I løbet af fire uger vil Abdul filtrere det, de har samlet gennem årene, og arbejde inden for samarbejdsprincipper for at forestille sig infrastrukturer, der overgår institutioner, der beskæftiger sig med store finansieringsorganer. Ved at fusionere performative metoder og væve lokal intelligens ind vil Abdul arbejde hen imod en række lærdomme, der hjælper os med ikke at glemme, at holde fast i og bevare hukommelsen og at udvikle en kultur med kontinuerlig læring.
Abdul Dube, Phyllis Akinyi og Beck Heiberg, mødtes sammen med Cecilie Ullerup Schmidt gennem invitation fra HAUTs ledelse i fælles reflektion over organisations strukturelle udformning, potentiale og udfordringer. Igennem et par år med lange samtaler om hvordan man skaber gode arbejdsforhold og for hvem man skaber disse - har der stille og roligt udviklet sig et sprog og en væren-sammen, som nu skal afprøves, afsluttes eller udvides igennem mere plads tid og ro til at udvikle ideer sammen, der ikke kun handler om strukturer men også det strukturen værner om: det kunstneriske arbejde.
Kreditering:
Fælles kritisk kunsterisk rådsven: Cecilie Ullerup Schmidt
I relation til Becks arbejde
Samarbejdspartner: Sigrid Stigsdatter & Angelica Stathopoulos
Rådgiver: Luka Holmegaard
I relation til Phyllis' arbejde
Kunstner og musiker. Samarbejdspartner, mentor, muse. Del af den første version af G.R.I.E.F: Caro Acuña Olvera (US).
Præsenterede den originale version af værket i 2021: Yellow Fish Festival (US).
I relation til Abduls arbejde
Samtalepartner om white allyship: Kai Merke
Beck Heiberg (he/him) (b. 1987, Copenhagen, Denmark) is a choreographer and performer based between Copenhagen and Berlin. His work spans a wide field of theatre and performance, always returning to his first love — dance. Movement lies at the heart of his artistic language, forming the foundation of his conceptual performance and live art practice, where the movement serves as the primary tool for storytelling.
Beck is spending time connecting with his training within club and street styles, exploring how these vocabularies can be imagined as narrative and conceptual devices within performance art. His work often delves into the complexities of human emotion — touched by melancholy and gravity. In recent projects, he has investigated the intersections between sensuality and grief, as well as between cuteness and sorrow.
A core element of Beck’s practice is his ongoing exploration of queer and transpolitical aesthetics, both as an explicit and implicit part of his artistry. This perspective informs his aesthetic codes, the subjects he engages with, and the ways he constructs creative processes. It is expressed, among other ways, through a continuous attempt to find rest within discomfort, and to explore experiences that are not represented or do not exist within normative society.
Beck is an active member of Dance Cooperative - a platform and workspace for intersectional feminist and artistic choreographic practices in Copenhagen. Beck has had the pleasure of working for and together with several inspiring colleagues, and are currently working with Anna Näsström, Sigrid Stigsdatter, Antoinette Helbing, Falk Richter and Laura Løwe & Luka Holmegaard.
In addition to his own artistic work, Beck co-curates Feral Festival together with Elise Bjerkelund Reine — a festival where experimental circus, sound, and performance meet in euphoric chaos.
Beck has a BA in Theatre and Performance Studies from Copenhagen University and holds diplomas from Juste Debout School in Paris, France and Hotstepper Studio in Copenhagen, Denmark.

Phyllis Akinyi (hun/de) er dansk-kenyansk danser, koreograf og tværkunstnerisk performance kunstner baseret mellem Madrid og København. Hendes arbejde udforsker kulturel hybriditet, forfædres minder og kropslig modstand, i tværfeltet mellem flamenco, Afrikansk spiritualitet og contemporary performance. Akinyis koncept for rummelig lytning danner rammen om hendes varige og stedsspecifikke værker, hvor lyd, trance og ritualer skaber portaler for diasporisk tilstedeværelse. Hun er grundlægger og kunstneriske leder af Diasporic Dimensions og medredaktør af Afro-Nordic Perspectives on Performance. Hendes arbejde har været præsenteret flere steder i Europa og i USA bl.a. på Venice Biennale, Haus der Kulturen der Welt, Yellow Fish Festival, og Det kongelige teater.

Abdul Dube (han/de) er født i ›||Hui !Gais‹, der på det indfødte khoe-sprog betyder »hvor skyerne samles«. Nu kun kendt som »(Cape Town)« Sydafrika.
Abdul Dube er en tværfaglig kunstner, designer, kurator og workshopfacilitator med base i Aarhus, Danmark. Hans arbejde omhandler spørgsmål om multikulturel tilhørsforhold, racisme og modstand, intersektionel solidaritet, arv, bæredygtighed alias overlevelse, sort fantasi og artivisme.
Abduls relaterede arbejde omfatter facilitering af en workshop om »Antisort racisme i vores offentlige arkiver« med Black Archives Sweden; undervisning, skrivning og skabelse af zines til det Horizon-2020-finansierede projekt European Colonial Heritage Modalities in Entangled Cities; og kreativ kontaktperson for Aros Kunstmuseums uddannelsesafdeling 2019-2020, visuel høstmand og facilitator med det indonesiske kollektiv Ruangrupa for 2022 documenta15.
Abdul fortsætter også sin kunstneriske praksis som grafiker, hvor han koncentrerer sig om linoleumstryk og silketryk som et middel til afspænding efter intens faciliteringsarbejde. Senest har han kastet sig over audio/sonisk og lyddokumentar som et andet redskab til storytelling og har påbegyndt »droster aesthetica-serien«, der ser på moderne marooner, quilombos og drosters.

Denne talk er kulminationen på 3 kunstneres 4 ugers IN DEPTH residency, der giver erfarne scenekunstnere tid til fordybelse i egen kunstneriske praksis.
Kunstnere der har været en del af HAUTs kunstneriske råd, er inviteret i residency gennem direkte invitation fra HAUTs kunstneriske leder Alex Blum i forbindelse med afviklingen af det rådet.