Hvordan kan latino (trans)maskulinitet og colombiansk mytologi forenes i en scenekunstnerisk undersøgelse?
Det er GRATIS at deltage i arrangementet, men reserver venligst en billet, da der er et begrænset antal pladser. Du kan bestille din billet her:
Patri Roa Johansen vil sammen med sine kunstnerisk samarbejdspartnere udforske både det digitale og det fysiske arkiv af colombianske maskuline figurer, legender og generationers historier. De vil hente inspiration og genfortolke disse i nye kunstværker med en transkrop. Særligt er de interesseret i at forske i Muisca-oprindelsens kosmologier og figurer omkring køn og dualitet, såsom Bachué og Nencatacoa. Dualitet er ofte et væsentligt kendetegn ved de indfødte andesfolks verdenssyn og er også blevet oversat til andre mestizo Latinx-kønsbinære begreber.
Som efterkommer af disse territorier og samfund ønsker Patri at få en bedre forståelse af, hvordan colombianske transmænd har forhandlet sig frem til en forbindelse til de oprindelige og mestizo-forfædre, som i vid udstrækning forstås gennem andinsk dualitet, med lokal og diasporisk transmaskulinitet og kønsdissidens.
Patris egen dragtivisme er ofte kendetegnet ved Trans Joy, nemlig transkønnede måder at være på, der fokuserer på glæde og nydelse og modstår dominerende fortællinger om skam, vold og udslettelse. Selvom begrebet Trans Joy er en vigtig rettesnor, ønsker Patri nye redskaber til at synliggøre transkønnede mænd og indgå i andre samtaler; transpersoner er nuancerede og flerdimensionelle, og deres historier fortjener at blive anerkendt som sådan.
Desuden er transmænd i færd med at genopfinde maskuliniteten og vise verden, hvordan den moderne mand kan være. At forestille sig noget, der går ud over den giftige maskulinitetsdialektik, er både radikalt og hverdagsagtigt arbejde, som transmænd er særligt velegnede til at udføre. Patri håber at blive mere forbundet med sin egen forfædres viden og at udvikle sig som kunstner, så han kan give sin drag-persona mere dybde og ny inspiration visuelt med historiefortælling, der er forankret i sin egen slægt, ved at undersøge latino (trans)maskulinitet og colombiansk mytologi.
Denne indledende undersøgelse vil indebære myter og legender, men også af tekstiler, kostumer, dans/bevægelse og andre teatralske elementer fra Colombia, Latinamerika og diasporaen, som bedst kan formidle denne hybride historie, som han har brug for at (gen)fortælle.
Gennem sin drag-praksis vil Patri Roa Johansen fortsætte sin udforskning af køn og maskulinitet ved at integrere bevægelsescoaching, kostumedesign og karakterudvikling. I samarbejde med en forfatter og forsker vil han omskrive en colombiansk myte, og vil i et tæt samarbejde med en colombiansk billedkunstner, der har sin kreative praksis forankret i det monstrøse og forfædres viden, lade dette blive beriget og oversat visuelt i kostumer og scenografi.
Patris to danske kontakter omfatter en afro-colombiansk kunstner med baggrund i teater og dans, som har tæt kontakt til migrant-, trans- og queer-miljøet i København, samt en colombiansk sanger og rapper, der vil hjælpe med at udvikle et nummer og udforske lyde, der forbinder de verdener, som han ønsker at bringe sammen.
Patri Roa Johansen (han/ham) er en colombiansk-dansk klassisk uddannet musiker, performancekunstner og trans-community builder. Han bor i øjeblikket i Amsterdam, Holland. Han er medlem af Papaya Kuir, en intersektionel feministisk organisation for og af trans-, lesbiske og queer Latinx-asylansøgere/migranter i Holland. Han er også medstifter af det prisvindende House of Løstbois, et Amsterdam-baseret drag king-kollektiv. Siden 2019 har Patri, også kendt som LatinX Charm, undervist og forsket kreativt i kønsudtryk gennem realness drag. LatinX Charm blev tildelt Superstar Award ved Superball 2023, den største drag-konkurrence i Europa.

Mikayla Vieira Ribeiro (hun/hende) er forfatter, lærer og oversætter, født og opvokset på Curaçao. Hun har en bachelorgrad i Black Studies og engelsk fra Amherst College (USA) og en forskningsmaster i litteratur fra Universitetet i Amsterdam (NL), hvor hun fokuserede på økologiske relationer i papiamentu-litteraturen. Hendes arbejde udforsker helende relationer til land og hav i det hollandske Caribien og bredt i hele Latinamerika. Det seneste år har hun udforsket og (gen)skrevet kuir og transfeministiske havmytologier gennem Wintertuins Future Language Innovation (FLI)-program og Simia Literarios (hollandske) caribiske vandpoesi-projekt Awa Archives. Med udgangspunkt i de områder og samfund, der har formet hende, er Vieira Ribeiro en bro mellem geolingvistiske forestillingsverdener. Hendes arbejde omfatter digitale og mundtlige arkiver, samfundsbaseret kunstnerisk forskning og poetiske oversættelser og er blevet offentliggjort i Archipelagos, Islands in Between og PREE.

Natalia Sorzano (Nika) (hun/hende) er bosiddende i Rotterdam og er mixed media kunstner, hvis installationer fletter skulptur, maleri, performance og video sammen. Hendes arbejde undersøger, hvordan relationer udfolder sig og påvirker subjektiviteten, med fokus på forhandlingen af trossystemer og personlige beretninger. Hun ser ud over det menneskelige mod mere end menneskelige arter, materialer og mytiske riger og undersøger symbolerne i hverdagens interaktion – hvordan de påvirker kroppe, objekter og rum, samtidig med at de skjuler underliggende strømninger af vold, politik og begær. Hun indarbejder disse observationer i sit materielle arbejde for at skabe virkeligheder gennem fantasi og makabre koncepter.
Natalia har en MFA fra Piet Zwart Institute (2016). Hendes praksis er dybt forbundet med hendes samfund og samarbejdsprojekter; hun er medstifter af den faciliterende platform GHOST og det queer-kunstnerdrevne rum Tender Center Rotterdam. Hun er også bestyrelsesmedlem for Papaya Kuir, en aktivistorganisation, der støtter latinamerikanske queer-immigrantmiljøer. Natalia arbejder i øjeblikket som underviser og forsker ved Willem de Kooning Academy og er tutor for MFA Monstrous Futurities ved Sandberg Institute i Amsterdam.

Michelle Candelaria (hun/hende) er en afro-colombiansk kunstner og aktivist, hvis arbejde fokuserer på sorte transpersoner. På grund af sit arbejde med og for LGBT+- og afro-colombianske samfund er hun blevet udsat for forfølgelse. Alligevel fortsætter Michelle med at tale imod diskrimination, transfobi, homofobi og anti-sort racisme. Michelle har en baggrund inden for teater, dans og socialt arbejde og har samarbejdet med afro-colombianske samfund i Colombia og Mexico. Hun blev fordrevet som følge af den væbnede konflikt i Colombia og måtte til sidst forlade landet på grund af dødstrusler. Efter at have gennemgået asylprocessen bor hun i øjeblikket i Danmark.

Mambe Rodriguez (hun/hende) s a Colombian-Danish singer, rapper, and activist creating a raw, revolutionary sound without borders. She blends her Latin roots with global bass and Scandinavian innovation, fusing cumbia, dancehall, and hip-hop into a hypnotic, high-voltage mix. Her powerful live shows are acts of resistance and celebration, uniting dance with radical lyricism for a truly global generation.

Denne WORKSHARING er kulmination på 3 ugers IN SEED residency, hvor kunstnerne har arbejdet i en blackbox med et simpelt teknisk set-up. IN SEED er HAUTs residency der skaber mulighed for at udvikle og forankre nye kunstnerskaber i det danske scenekunstlandskab.
Patri er inviteret i residency gennem direkte invitation fra HAUTs kunstneriske leder Alex Blum. Invitationen rummede en mulighed for at Patri kunne sætte sit eget kunstneriske hold.