Et flygtigt og forgængeligt mindesmærke for en fortid af forbudte kærtegn og en fremtid med kærlige forbindelser.
Det et gratis at tage del i denne worksharing, men tilmelding er nødvendig. Reservér din plads ved at sende en mail til billet@hautscene.dk, skrive "PÅ TRODS" i emnefeltet.

Til dette residency vil kunstnerne undersøge scenekunstneriske metoder til at ihukomme queer bevægelser på trods, bl.a. inspireret af Saidiya Hartmans metode 'kritisk fabulation' - centralt står undersøgelsen af en politiske krop, der nedarver følgerne af Danmarkshistoriens forfølgelse af seksuelle og k︎ønsminoriteter.
Gennem dans ønsker de at bidrage til en erindringspolitik, der berører arkivernes tavshed og kropsliggører det forglemte.
Kunstnerne arbejder med udgangspunkt i de danseaktioner, som Bøssernes Befrielsesfront i 70’erne brugte til at skabe opmærksomhed om Danseforbuddet. Håbet er at skabe forgængelige mindesm︎ærker for bevæ︎gelser på︎ trods af undertrykkelse, der kan hjælpe os til at spekulere på baggrund af historien. Med disse nutidige fortolkninger vil dette residency queere dansk erindringskultur for på den måde at intervenere i det forstillede og forglemte.
Andreas og Paolo mødtes som klassekammerater på bacheloren i Dans og Koreografi fra DDSKS (2015-2019) og er begge medlemmer af Dance Cooperative, en selvorganiseret platform og dansestudie for intersektionel feministisk kunstpraksisser. I 2020 mødte de alex til Nørrebro Pride og har siden da næret et queer kinship med udgangspunkt i bl.a. natteliv, fælles humor og aversioner.
Kreditering
Kunstneriske sparringspartnere: Beck Heiberg og Mikka Mallow, ST:ART.
Øvrige samarbejdspartnere og støttegivere i forbindelse med dette projekt: Den Anden Side, Copenhagen Pride.
Projektet er bevilget støtte af Kulturhavn Festival 2023 og udviklingsplatformen ST:ART under Sydhavn Teater.
Andreas Haglund (SE/DK) arbejder som freelance danser, performer og koreograf i og omkring Stockholm og København.
Deres kunstneriske praksis kredser om undersøgelser af de kropslige, materielle og æstetiske sammenhænge mellem queer livserfaringer og den kulturelle forestilling om natur. På scenen, i dansepraksis og i tekst.
De er uddannet i Dans & Koreografi fra Den Danske Scenekunstskole, hvor de primært arbejdede med vestlige danseteknikker med vægt på samtidsdans. Uddannelsen omfattede også et udvekslingssemester på The Academy of Dramatic Arts i Zagreb, Kroatien.
Andreas har arbejdet i forskellige konstellationer med koreografer, billedkunstnere og institutioner såsom: Frédéric Gies, Jules Fischer, Weld Company, Zheng Bo, Tårnby Park Studio, Nordlys, Stina Ehn, Antonia Harke & Denise Lim.

Paolo de Venecia Gile (de/dem) er en filippinsk-svensk kunstner med base i København, der arbejder freelance i massevis. De er delvist uddannet som sygeplejerske i Sverige og afsluttede formelle studier i »moderne« dans og koreografi i Danmark i 2019. De indtager ofte rollen som performer i værker signeret Malik Nashad Sharpe, Emilie Gregersen, Ofelia Jarl Ortega, Alex Blum, Adriano Wilfert Jesen m.fl. Deres praksis kredser om, hvordan dans kan (re)producere forestillinger på et materielt og affektivt niveau. De er en del af Dance Cooperative, en selvorganiseret platform og et studie for intersektionelle feministiske kunstpraksisser.

IN PROCESS er HAUTs residency format af én uges varighed, som skaber rum for fysiske brainstorms, der understøtter undersøgelsen og udviklingen af nye scenekunstneriske ideer.
Denne gruppe af kunstnere er inviteret i residency gennem det open call IN PROCESS – Injektioner #2, som havde fokus på kunstnere, der ønsker at invitere nye perspektiver, viden og erfaringer fra folk, de ikke kender, ind i deres kunstneriske proces, for på den måde at åbne det kunstneriske univers for andre inputs. Det open call blev kurateret i samarbejde med Åbne Scene i Aarhus.